Chris van Luxemburg (Pakkend):
‘Stockman: het is wél je etalage’
Strategisch gelegen tussen de Zuidas en de Grachtengordel liggen de twee Amsterdamse winkels van Pakkend. Chris van Luxemburg en Kasper Zweerman (beiden 35), oprichters en eigenaren, omschrijven hun zaak als een ‘laagdrempelig maatwerkconcept voor een pak, overjas, jasje, broek of shirt op maat’. Begonnen in 2006 zijn er inmiddels winkels voor maatwerk in Amsterdam en Den Haag, een Ready-to-Wear-shop tegenover de Amsterdamse maatwerkzaak en een rijdende winkel (Pakkend Zakelijk) waar op diverse locatie medewerkers van Pakkend exact dezelfde service verlenen als in de vaste winkels.
Pakkend gaat ‘on-Nederlands ver’
Dus: in de winkel selecteert de klant een stof, er volgt een meetsessie, de klant bepaalt ter plekke de afwerkingsopties en vier weken later is het pak klaar. Nu het toch over service gaat: Pakkend gaat daarin ‘on-Nederlands ver’. Chris: ‘Zo ligt hier in de zaak een prachtige coupon blauwe Indiase zijde, afkomstig van een klant die vroeg of we er een jasje en een gilet van konden maken. Moet je eens bij een gewone herenmodezaak mee aankomen. Maar wij gaan er wat mee doen.’
Chris en Kasper hebben geen mode-achtergrond, maar werkten voor ze Pakkend begonnen in de buitenreclamebranche in een salesfunctie. Als zodanig bezochten ze dagelijks hun klanten in pak. Chris: ‘Daar voelde ik me wel lekker bij, maar ik was toch ontevreden over het aanbod. Natuurlijk waren er de prachtigste maatpakken van meer dan duizend euro. Aan de andere kant van het spectrum zag je best aardige pakken van drie à vijfhonderd euro. Maar: een overlap was er niet. Ikzelf dacht dat het mogelijk moest zijn een kwalitatief sterk maatwerkproduct te leveren tegen niet al te hoge kosten. Dat is gelukt.’
Chris legt uit dat de prijs van de stof bepalend is. ‘Er zijn vier prijscategorieën: 379, 459, 529 en 589 euro. Daarnaast voeren we het label Scabal met prijzen vanaf 699 euro. Wat er daarna nog allemaal bij komt aan afwerkingsopties, maakt niet uit. Knopen of stiksel in een andere kleur, een omslag, de stof van de voering: het is allemaal niet van invloed op de prijs. Dat vonden we vroeger ook altijd frustrerend: je begint bij een basisprijs van driehonderd euro voor een pak, je wilt bijvoorbeeld de voering in een andere kleur en nog een paar andere features en als je bij de kassa staat kan je uiteindelijk het dubbele afrekenen. Ik wist al vanaf de start van Pakkend dat ik dát niet wilde’.
Wat hij wel wilde: meteen de juiste bustes in de zaak. ‘De Stockman-bustes zijn by far het mooist. Dat vond ik al toen ik in mijn vorige loopbaan pakken kocht in verband met mijn werk. Je kijkt af. Ik heb gewoon de gevestigde orde goed onderzocht: hoe ziet hun winkel er uit, hoe staat alles op display, hoe richten ze hun etalage in. Vergeet niet: Kasper en ik komen niet uit de modebranche dus we hebben veel zelf moeten uitvinden. Hoe dan ook was Stockman de juiste keus.’
Is Stockman dan niet een mismatch in relatie tot de nogal scherp geprijsde maatproducten van Pakkend? ‘Nee. Het is natuurlijk wel je etalage hè? Wat op de pop hangt is de eerste indruk die de klant krijgt. In onze producten hebben we natuurlijk vertrouwen. Vertrouwen in de pop krijg je door het beste van het beste aan te schaffen. En dan kom je bij Stockman uit. Daar komt nog bij dat Stockman bustes had in precies die maten die wij wilden: de taille zus, de borst zo, noem maar op. Ergens anders heb je dat niet: daar zit alleen het maatje 50 goed.’
Ready-to-Wear-shop
Dat was een van de redenen om voor de Ready-to-Wear-shop voor een ander merk te kiezen. Daar zitten alleen standaardjasjes om de pop. Een eenvoudiger model volstaat dus. Maar er zijn nog prozaïscher oorzaken: de winkel moest van de vloer tot het plafond geheel worden verbouwd. Afgelopen zomer was de winkel klaar. ‘En het potje was leeg. Het was gewoon een budgetkwestie. Ook de afstand tussen de exclusiviteit van Stockman en het confectiewerk van de Ready-to-Wear-shop zou te groot worden. Wie weet, gaan we de volgende keer met de mensen van Mannequins and More in gesprek voor een andere oplossing. Ze zijn tenslotte van veel markten thuis.’
Pakkend Zakelijk
Een andere loot aan de stam van Chris en Kasper is Pakkend Zakelijk. Met een reusachtige bus vol materiaal toeren Pakkend-medewerkers door het land om op locatie medewerkers van verzekeraars, banken, advocatenbureaus en accountantskantoren van een perfect passend pak te voorzien. Enige voorwaarde: een lege vergaderzaal, kantine of andere ruimte. Die wordt in mum van tijd tot een heuse Pakkend winkel omgetoverd. De service is er precies hetzelfde als in een ‘normale’ maatwerkzaak en de ruimte ziet er na het kunst-en-vlieg-werk van de jongens van Pakkend ook hetzelfde uit. Dus ook met Stockman-bustes.
Chris: ‘Dat van die advocatenbureaus en accountantskantoren moet je trouwens niet al te letterlijk nemen. Als jij thuis de ruimte hebt en je kunt tien vrienden van je zo gek krijgen dat ze een pak van ons afnemen dan komen we met de rijdende winkel gewoon voorrijden. Het gaat om het gemak. Stoffen, knopen en ander materiaal is aanwezig op locatie, passen en meten gebeurt op locatie en ophalen kan ook op locatie. Het concept is vaak ook nog iets voordeliger.’
Door de drukte rond alle nieuwe activiteiten met Pakkend is het voor Chris en Kasper nu even tijd om adem te halen. Al was het maar om het overzicht te behouden. Voor de wat verder afgelegen toekomst ligt heel misschien een webshop in het verschiet. Chris: ‘Denk daarbij aan een wit of blauw hemd, accessoires en dat soort dingen. Voor een maatpak lijkt het me zo’n webshop minder geschikt.’
Meer informatie
Meer informatie over Pakkend vindt u op www.pakkend.nl.